Motum Serviceguide - Hiss och Port

16 MOTUM HANDBOK SERVICE PORT Serviceavtal är bästa sättet att ha koll på porten Motum Ports VD Staffan Håkansson har arbetat med portar sedan 90-talet. Här delar Staffan med sig av sina bästa tips till hur man som portägare får en välfungerande och drifts- säker port. ”Det är min erfarenhet att planerad service och underhåll är bästa sättet att säkerställa att en port fungerar som den ska är och är säker att använda. Som servicekund får man protokoll samt åtgärds- och kostnadsförslag. Dessutom får man rabatter på reservdelar och arbetstid. En annan fördel med att teckna serviceavtal är att man säkerställer att porten får rätt antal servicebesök per år. Minimum är 2 besök per år men vissa portar behöver 3, 4 eller upp till 5 servicebesök per år beroende på hur många gånger per dag porten öppnas. Vi hjälper även till med att ha koll på när porten ska besiktigas. När vi servar porten kollar vi dessutom att det inte är kallras eller inbrottsrisk på grund av att porten inte stänger eller låser ordentligt. En annan sak som är bra att tänka på som portägare är att 80% av våra utryckningar är handhavandefel. Ofta handlar det om att stoppknappen tryckts eller att klämlisten tryckts in mer än 5 gånger. Då stänger inte porten. Det kan vara bra att informera internt för att minska risken för onödiga driftsstopp. Ett annat vanligt fel är damm och fukt på fotocellen eller fotocellinsen som kan undvikas genom att torka av fotocellen och reflexen då och då”. Mitt bästa tips! Enligt trafikskadelagen ska alla skador som orsakas av trafikförsäkrings- pliktiga fordon ersättas, även om fordonet är okänt. Jag har många kunder som genom åren fått ersätt- ning genom Trafikskadetjänst (TST). Om du har abonnemang ordnar TST allt praktiskt runt försäkringsärenden där din port skadats genom påkörning av motordrivet fordon. TST kommer ut och dokumenterar skadan, kostnadsberäknar den, anmäler till polis och försäkringsbolag och bevakar ersättningsfrågan för din räkning. Läs mer på: https://www.trafikskadetjanst.se

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=